Какво да ядем за здрави кости

27 ноември 2018 Домашен лекaр 0     
Няма снимка
 

Препоръките са много важни при лечение след счупвания, но успешно може да се прилага и като профилактика срещу остеопороза.

Белтъци

Добрите източници на белтъци са месо, риба, мляко, сирене, извара, кисело мляко, ядки, боб, соеви продукти и обогатени зърнени храни.

Калций

Възрастните трябва да приемат между 1000 и 1200 мг калций дневно.

Богати източници на калций са прясното и кисело мляко, сирене, извара, броколи, ряпа, зеле, соя, бобови култури, консервирана риба тон или сьомга с кости, зърнени култури или сокове, обогатени с калций.

Витамин D

Витамин D помага на калция да се усвоява по-добре и за натрупването на минерали в костите. Възрастните трябва да получават поне 600 IU (15 мг) витамин D всеки ден, а ако сте над 70 години, трябва да получите най-малко 800 IU (20 мг).

Добри източници на витамин D са сьомга, черен дроб от треска, сардини, черен дроб, обогатено прясно или кисело мляко, жълтъци. Класическият начин за зареждане с витамин D е излагането на слънце. Ето защо е полезно всеки ден да прекарвате известно време на открито, разхождайки се в парка например.

Витамин С

Колагенът е белтък, който е важен градивен елемент за костите. Колагенът осигурява силата на костната тъкан и нейната устойчивост на механични натоварвания. Витамин С помага на организма да произвежда този важен протеин.

Добри източници на витамин С са портокали, киви, домати, чушки, картофи и зелени зеленчуци. Самият колаген може да бъде "получен" ако се храните с концентриран телешки бульон, желирани продукти или пача.

Желязо

Желязото също помага на тялото да произвежда колаген, за възстановяване на костите. Той играе важна роля и за доставянето на кислород до всички тъкани, което също е много важно за възстановяването.

Добри източници на желязо са червените меса, пилешко или пуешко месо, тлъсти риби, яйца, сушени плодове, листни зелени зеленчуци, пълнозърнест хляб и обогатени зърнени храни.

Калий

Калият помага за поддържането на нормален баланс на калций, както и намалява извеждането му от организма чрез урината.

Източници на калий са банани, портокалов сок, картофи, ядки, семена, риба, месо и мляко.

Какво да не ядем

Намалете употребата или даже изключете от менюто си следните продукти:

Алкохол: Извежда от организма така нужния за възстановяването на костите калций. Често той е причина да се увеличи риска от падане и вероятността от друго нараняване.

Сол: Големите количества приемана сол води след себе си до загуба на калций чрез урината. Не яжте повече от 1 ч.л. или 6 г сол на ден.

Кафе: Многото кофеин - повече от четири чаши силно кафе на ден - може да забави заздравяването на костите. Кафето е диуретична напитка, чрез която извеждате големи количества калций от организма. Същото важи и за чая.

Коментари:

Влезте като регистриран потребител или направете вашата безплатна Регистрация
Още от Домашен лекaр
Няма снимка

Живовлякът е мощна билка

Живовлякът, известен с богатите си антибактериални и антисептични свойства, на Изток е популярен лек за различни кожни проблеми: слънчеви изгаряния, екземи, ухапвания от насекоми, пърхот и др.

Няма снимка

Експерти препоръчват киви срещу високо кръвно

Ако не се лекува, високото кръвно налягане може да доведе до животозастрашаващи усложнения. За понижаване на риска хората могат да предприемат известни промени в начина си на живот или хранене.

Няма снимка

20 грама черен шоколад на ден свалят кръвното

Любителите на шоколада имат нов повод да се почерпят, защото португалски учени доказаха, че той е полезен за здравето, съобщи в. "Дейли мейл". Похапването на няколко парченца черен шоколад всеки ден

Няма снимка

Спанак, диня и авокадо срещу високо кръвно налягане

Ако не се лекува, високото кръвно налягане може да доведе до животозастрашаващи усложнения. За понижаване на риска хората могат да предприемат известни промени в начина си на живот или хранене.

Няма снимка

Ограничи солта и ще намалиш риска от хронични болести

Ако бъде намалена солта, ще намалее рискът от сърдечносъдови болести, дори и хората да надвишават 2,3 грама дневно, каквато беше досегашната горна граница.

Няма снимка

Кога възникват проблеми с вестибуларния апарат?

Около 30% от българите имат проблеми Проблеми с вестибуларния апарат, който се намира в ухото, могат да настъпят при физическо или нервно напрежение както и при продължително стоене на студ и влага

Още от Фермер
Няма снимка

Общият брой маточници при самосмяна е три до пет, заложени на два етапа

Маточните килийки трябва да се търсят на вторaта, третата рамка. Може питите да се подготвят предварително за залагане на маточници, като в центъра се направят дупки (метод на Милош Чорбич).

Няма снимка

Горски, планинари и колоездачи ще опазват туристическите маршрути

Споразумение подписаха Югозападното горско предприятие и туристически сдружения Югозападното държавно предприятие, Българският планинарски съюз (БПС) и Българската колоездачна лига (БКЛ) обединиха

Няма снимка

Кои храни да консумираме, ако искаме да имаме тънка талия?

Факт, е че храната е удоволствие и надали съществува човек, който да не обича да си похапва. И с наличието и достъпността на толкова голям избор от изключително вкусни храни идват някои сериозни

Няма снимка

Във Велико Търново откриват паметник на Христо Ботев навръх 2 юни

Във Велико Търново отново ще има паметник на големия български поет и революционер Христо Ботев. Кметът Даниел Панов и ректорът на Националния военен университет „Васил Левски“ бриг. ген.

Няма снимка

Дъждовете провокират ранното гниене

Влажно време и провокира развитието на ранното кафяво гниене. Болестта засяга много силно вишна, кайсия, череша, слива, а в някои години и семковите видове - ябълка, дюля, мушмула и др.

Няма снимка

Градушка удари Северозападна България (Видео, снимки)

Мощна буря с градушка удари Северозападна България. Леден дъжд с размерите на лешник падна в района на Монтана. За момента не е ясно колко и какви щети са нанесени, предаде Нова тв.