Какво да ядем за здрави кости

27 ноември 2018 Домашен лекaр 0     
Няма снимка
 

Препоръките са много важни при лечение след счупвания, но успешно може да се прилага и като профилактика срещу остеопороза.

Белтъци

Добрите източници на белтъци са месо, риба, мляко, сирене, извара, кисело мляко, ядки, боб, соеви продукти и обогатени зърнени храни.

Калций

Възрастните трябва да приемат между 1000 и 1200 мг калций дневно.

Богати източници на калций са прясното и кисело мляко, сирене, извара, броколи, ряпа, зеле, соя, бобови култури, консервирана риба тон или сьомга с кости, зърнени култури или сокове, обогатени с калций.

Витамин D

Витамин D помага на калция да се усвоява по-добре и за натрупването на минерали в костите. Възрастните трябва да получават поне 600 IU (15 мг) витамин D всеки ден, а ако сте над 70 години, трябва да получите най-малко 800 IU (20 мг).

Добри източници на витамин D са сьомга, черен дроб от треска, сардини, черен дроб, обогатено прясно или кисело мляко, жълтъци. Класическият начин за зареждане с витамин D е излагането на слънце. Ето защо е полезно всеки ден да прекарвате известно време на открито, разхождайки се в парка например.

Витамин С

Колагенът е белтък, който е важен градивен елемент за костите. Колагенът осигурява силата на костната тъкан и нейната устойчивост на механични натоварвания. Витамин С помага на организма да произвежда този важен протеин.

Добри източници на витамин С са портокали, киви, домати, чушки, картофи и зелени зеленчуци. Самият колаген може да бъде "получен" ако се храните с концентриран телешки бульон, желирани продукти или пача.

Желязо

Желязото също помага на тялото да произвежда колаген, за възстановяване на костите. Той играе важна роля и за доставянето на кислород до всички тъкани, което също е много важно за възстановяването.

Добри източници на желязо са червените меса, пилешко или пуешко месо, тлъсти риби, яйца, сушени плодове, листни зелени зеленчуци, пълнозърнест хляб и обогатени зърнени храни.

Калий

Калият помага за поддържането на нормален баланс на калций, както и намалява извеждането му от организма чрез урината.

Източници на калий са банани, портокалов сок, картофи, ядки, семена, риба, месо и мляко.

Какво да не ядем

Намалете употребата или даже изключете от менюто си следните продукти:

Алкохол: Извежда от организма така нужния за възстановяването на костите калций. Често той е причина да се увеличи риска от падане и вероятността от друго нараняване.

Сол: Големите количества приемана сол води след себе си до загуба на калций чрез урината. Не яжте повече от 1 ч.л. или 6 г сол на ден.

Кафе: Многото кофеин - повече от четири чаши силно кафе на ден - може да забави заздравяването на костите. Кафето е диуретична напитка, чрез която извеждате големи количества калций от организма. Същото важи и за чая.

Коментари:

Влезте като регистриран потребител или направете вашата безплатна Регистрация
Още от Домашен лекaр
Няма снимка

Кисело зеле в борбата срещу недостига на витамини и дисбиозата

Киселото зеле е един от онези продукти, които са особено търсени през зимата. Това е истински склад за полезни свойства, така че няма цена за това ястие на масата за хранене

Няма снимка

Лимонът - “цар” на плодовете

Природата ни е подарила едно безценно богатство - растителния свят, който е неизчерпаем източник на хранителни и лечебни средства. Сред различните полезни за човека растения особено място заемат

Няма снимка

Три продукта, които се смятат за полезни, но могат да убият

Хората, които следят здравето си, винаги избират здравословни храни. Но не всичко, което блести, е злато, казват диетолозите. С други думи - дори онези продукти, които се считат за полезни

Няма снимка

Струва ли си да замените познатите продукти с аналози

Според диетолозите един от проблемите на съвременното хранене е излишъкът от „бързи“ въглехидрати в диетата. Освен това все по-разпространени са захарният диабет или инсулиновата резистентност

Няма снимка

Кои храни са полезни за повишаване на хемоглобина

Хемоглобинът е желязосъдържащ белтък в еритроцитите, който пренася кислород от белите дробове към тъканите. Освен кислород хемоглобинът пренася и въглероден диоксид

Няма снимка

Как да преборите зимните заболявания?

Продължителното излагане на студ, вятър и влага през зимата често води до частично измръзване. Кръвообръщението се забавя, кръвоносните съдове се стесняват, което най-често води до измръзване на носа

Още от Фермер
Няма снимка

Восъкът трябва да се съхранява на хладни и сухи места

Пчелният восък трябва да се съхранява само в чиста форма. Неизчистеният восък може да съдържа ларви на восъчни молци. А те могат да унищожат големи количества восък за кратък период от време

Няма снимка

Кокошки на свободно отглеждане в Шотландия – заразени с птичи грип

Националният съюз на фермерите в Шотландия (NFU) призовава птицевъдите да повишат равнището на безопасност на стопанствата си, след като в птицеферма със свободно отглеждане на кокошки беше открит

Няма снимка

Добре охранените гъски снасят достатъчно яйца

Погрижете се за носачките Гъските започват да снасят от края на февруари и през пролетните месеци. Ще получавате повече снесени яйца само ако гъските са добре охранени

Няма снимка

Новият пакет от Байер – Секатор Power + Солигор

Предимства на Секатор POWER • Секатор Power e новото технологично решение от Байер срещу всички трудни за контрол широколистни плевели като великденче, мак, здравец и др

Няма снимка

"Сембодиа" представи на "Агра 2020" и продуктите на партньора си "ФосАгро"

Специализираната за доставка на минерални, органно минерални и органични торове за селското стопанство фирма "Сембодиа" за първи път представи пред земеделски стопани и продуктите на партньора си

Няма снимка

Коста Рика изнася свинско месо за Китай след 6-годишни преговори

Миналата седмица контейнер с 24 т свинско месо потегли от Пуерто Калдера към Китай. С това Коста Рика стана първата централноамериканска държава, която изнася този вид месо на основния световен пазар