Какво да ядем за здрави кости

27 ноември 2018 Домашен лекaр 0     
Няма снимка
 

Препоръките са много важни при лечение след счупвания, но успешно може да се прилага и като профилактика срещу остеопороза.

Белтъци

Добрите източници на белтъци са месо, риба, мляко, сирене, извара, кисело мляко, ядки, боб, соеви продукти и обогатени зърнени храни.

Калций

Възрастните трябва да приемат между 1000 и 1200 мг калций дневно.

Богати източници на калций са прясното и кисело мляко, сирене, извара, броколи, ряпа, зеле, соя, бобови култури, консервирана риба тон или сьомга с кости, зърнени култури или сокове, обогатени с калций.

Витамин D

Витамин D помага на калция да се усвоява по-добре и за натрупването на минерали в костите. Възрастните трябва да получават поне 600 IU (15 мг) витамин D всеки ден, а ако сте над 70 години, трябва да получите най-малко 800 IU (20 мг).

Добри източници на витамин D са сьомга, черен дроб от треска, сардини, черен дроб, обогатено прясно или кисело мляко, жълтъци. Класическият начин за зареждане с витамин D е излагането на слънце. Ето защо е полезно всеки ден да прекарвате известно време на открито, разхождайки се в парка например.

Витамин С

Колагенът е белтък, който е важен градивен елемент за костите. Колагенът осигурява силата на костната тъкан и нейната устойчивост на механични натоварвания. Витамин С помага на организма да произвежда този важен протеин.

Добри източници на витамин С са портокали, киви, домати, чушки, картофи и зелени зеленчуци. Самият колаген може да бъде "получен" ако се храните с концентриран телешки бульон, желирани продукти или пача.

Желязо

Желязото също помага на тялото да произвежда колаген, за възстановяване на костите. Той играе важна роля и за доставянето на кислород до всички тъкани, което също е много важно за възстановяването.

Добри източници на желязо са червените меса, пилешко или пуешко месо, тлъсти риби, яйца, сушени плодове, листни зелени зеленчуци, пълнозърнест хляб и обогатени зърнени храни.

Калий

Калият помага за поддържането на нормален баланс на калций, както и намалява извеждането му от организма чрез урината.

Източници на калий са банани, портокалов сок, картофи, ядки, семена, риба, месо и мляко.

Какво да не ядем

Намалете употребата или даже изключете от менюто си следните продукти:

Алкохол: Извежда от организма така нужния за възстановяването на костите калций. Често той е причина да се увеличи риска от падане и вероятността от друго нараняване.

Сол: Големите количества приемана сол води след себе си до загуба на калций чрез урината. Не яжте повече от 1 ч.л. или 6 г сол на ден.

Кафе: Многото кофеин - повече от четири чаши силно кафе на ден - може да забави заздравяването на костите. Кафето е диуретична напитка, чрез която извеждате големи количества калций от организма. Същото важи и за чая.

Коментари:

Влезте като регистриран потребител или направете вашата безплатна Регистрация
Още от Домашен лекaр
Няма снимка

Кога възникват проблеми с вестибуларния апарат?

Около 30% от българите имат проблеми Проблеми с вестибуларния апарат, който се намира в ухото, могат да настъпят при физическо или нервно напрежение както и при продължително стоене на студ и влага

Няма снимка

Кои храни предизвикват проблеми със стомаха?

Въпросът зададе Евгения Христова от Кюстендил Газовете и подуването на корема са много неприятен резултат от лошия начин на живот и хранене. Някои храни по-трудно се обработват от храносмилателния

Няма снимка

Гъбите шийтаке помагат срещу високо кръвно

Хората могат да снижат риска от високо кръвно налягане, като предприемат известни промени в начина си на живот или хранене. Една от промените, предложена от британски специалисти,

Няма снимка

Специалисти определиха най-добрия лек срещу махмурлук

За най-добро средство срещу махмурлук може да се смята газираната напитка с лимонов сок, съобщава сайтът medikforum.ru, цитирана от БТА.  До този извод стигнаха учени от университета "Сун Ятсен" в

Няма снимка

Да се справим с ангината

Когато ангината е още в начален етап - гърлото е червено, преглъщането е съпроводено с болка, но все още няма покачване на температурата, е достатъчно да се направи гаргара със солен разтвор (една

Няма снимка

Рецептите на баба ще предпазят семейството от простуда и грип

През есента и зимата най-разпространени заболявания са острите респираторно-вирусни инфекции (ОРВИ). Те се предизвикват от вируси, затова приемането на антибиотици при тях е не само безполезно,

Още от Фермер
Няма снимка

Споделен пчеларски опит: Смятам да започна подхранване с питки с протеин ,,APITOM-P''

както и стесняване на някои кошери, които съм зазимил на 10 рамки, понеже в момента кълбото покрива една трета от него, споделя пита си пчелар на pchelari.com/forum.

Няма снимка

Правила при зимното пръскане

От значение е зимното пръскане да се направи много добре, за да може максимално да се ограничи по-нататъшното развитие на вредителите. Разбира се, няма как с това пръскане да се реши тотално

Няма снимка

3 начина да си отгледате кълнове

Отглеждането на кълнове за храна датира още от преди 5000 години най-вече в азиатската кухня. В днешно време микро растенията, кълновете и бейби зеленчуците получават все повече внимание,

Няма снимка

Издоеното краве мляко мирише на тор и нагарча. Защо?

Защо?, пита Иван Василев от Шумен Издоеното краве мляко нагарча, когато изхранваният на кравата фураж съдържа: пелин, ряпа, лайка, чесън, лупина. Причина за нагарчане може да е и завършващият

Няма снимка

Диана - първата крава в Шлезвиг-Холщайн с 200 000 л пожизнена млечност

Германският говедовъд Евалд Бестман има повод за празнуване, съобщава Top Agrar. Една от млечните му крави - Диана, достигна 200 000 л мляко пожизнена млечност.

Няма снимка

Хербицидът глифозат може да причини рак

Учени от Вашингтонския университет установиха, че широко използваният хербицид глифозат увеличава риска от рак с над 40 процента, съобщи сайтът MedicalXpress.