Пренареждат се играчите на пазара на плодове и зеленчуци

19 август 2019 Агробизнес 0 16830
1 2
 

Европейските производители ще получат достъп до нови клиенти

Алма Давидова

Преориентиране на износа на някои европейски страни към азиатските пазари, поради ескалацията на търговските войни между Китай и САЩ, отбелязват анализаторите на Bloomberg.

Например, дистрибуторът на Sunmoon Food Co за първи път ще започне да изнася портокали от Египет, ябълки от Полша и киви от Италия за Китай.

Поради промените в пазарите за продажби, европейските производители ще получат достъп до нови клиенти, а Китай ще затвори "празнината", която се е образувала след спада на вноса в САЩ.

Според представителя на Sunmoon Food Co, взаимното увеличение на тарифите между САЩ и Китай

променя световната карта на търговските потоци

Миналата година вносът на пресни и сушени плодове и ядки в Китай, според митническия отдел, възлиза на 6,2 млрд. долара.

"Всеки икономически конфликт или политически катаклизъм предполага пребалансиране на пазара.

Глобалните компании, включително и нашите, могат да се възползват от ситуацията, за да установят доставки на нови пазари ", заявява изпълнителният директор на Sunmoon Food Co Gary Law.

Въпреки факта, че плодовете и ядките заемат малка част от американския износ (488 млн. долара от общата сума от 130 млрд. долара), загубата на китайския пазар значително ще усложни бизнеса на американските фермери.

Пазарът на плодове и зеленчуци динамично расте и се развива

Глобализацията на пазара на свежите зеленчуци и плодове, новите технологии, демографските и климатичните промени, нарастващият стремеж към здравословен живот - всички тези фактори влияят на ръста на потребление на пресни плодове и зеленчуци във всички региони на света.

Най-забележимото увеличение на консумацията на пресни зеленчуци и плодове е в Азия и Океания, Африка и Близкия изток. Именно в тези региони се наблюдава активно увеличение на населението и доходите.

Очаква се техният общ пазарен дял на прясна продукция да нарасне до 70% през 2030 г. и те ще могат да изпреварят страните от Западна Европа и Северна Америка по отношение на темповете и обема на потреблението.

Подобряването на свързаността между различните региони променя начина, по който се доставя прясна храна до местоназначението.

Логистичните вериги се трансформират с появата на нови пазари, а технологичният напредък прави процеса на доставка по-ефективен.

Пазарът на пресни зеленчуци

Днес около 70% от зеленчуците се продават в прясно състояние, особено извън САЩ и ЕС. Преработката (замразяване, консервиране и сушене) помага да се намалят загубите на производителите. През последните години

глобалното потребление на консервирани зеленчуци намалява

а търсенето на замразени зеленчуци се увеличава средно с 1% годишно.

Готовите за консумация или готвене зеленчуци - зеленчукови закуски, са особено популярни, поради визуалната привлекателност и репутацията им на здравословен продукт.

Биозеленчуците печелят пазарен дял

Продажбите на био плодове и зеленчуци в страните с високи доходи достигнаха 10% ръст. Тези държави включват Швейцария, Швеция, Австрия и Дания. В САЩ делът на продажбите на биологични плодове и зеленчуци в общите продажби е 9%.

Нарастващи пазари за внос

Пресните зеленчуци и плодове са нетрайни продукти и за развитието на тази търговия е необходимо да се осигури удобен достъп до пазарите на различни страни.

В Латинска Америка и Африка те се продават главно в региона на отглеждане.

Търговските потоци могат да бъдат обусловени от климата, ограничените доставки на вода, производствените разходи, обменните курсове и търговските споразумения.

През последните 10 години доставчиците от Мексико значително укрепиха позициите си на пазара в Северна Америка. Основните износители на зеленчуци за ЕС са Испания и Холандия. Мароко може да се превърне в обещаващ доставчик на зеленчуци за ЕС.

Значителна промяна на световния пазар е свързана

с увеличаване броя на страните вносителки

Основните направления на вноса на зеленчуци са САЩ , Западна Европа и Япония. Индия, Китай и Обединените арабски емирства също увеличават своя дял от импорта.

Ръст на търговията с внос се отбелязва и в Русия. Зеленчуците навлизат на руския пазар от ЕС, САЩ и редица други страни.

Основните партньори в тази посока са Беларус, Мароко, Китай, Армения и Азербайджан.

КЪДЕ СМЕ НИЕ

У нас сегашният агросезон показва по-значителен спад на производството при сливите, малините, ябълките,крушите - с между 23% и 80,9%, а по-умерен - при прасковите, черешите и вишните - в рамките на 5,8% -14,7%.

Макар и по-слабо, нараства производството на кайсии и ягоди - съответно с 3,1% и 4%.

Към края на юли и началото на август средните цени на едро на прасковите, пресните картофи, ябълките и зеления пипер се понижават с между 4,5% и 7,1% на седмична база.

Сред продуктите, за които е отчетено предлагане на тържищата в страната, само оранжерийните домати поскъпват спрямо предходната седмица,с 29,8%.

Ябълките се търгуват с 31% по-евтино, отколкото по същото време на миналата година.

При прасковите, зеления пипер, пресните картофи и оранжерийните домати е налице увеличение от 9,6% до 73% (най-значително при оранжерийните домати).

Коментари:

Влезте като регистриран потребител или направете вашата безплатна Регистрация
Още от Агробизнес
Няма снимка

Над 10 млн. лв. втори транш получават стопани за намаления акциз върху газьола

Държавен фонд „Земеделие“ преведе втори транш в размер на 10 070 457 лева на 11 504 земеделски стопани по „Схемата за държавна помощ за отстъпка от стойността на акциза върху газьола

Няма снимка

Рязък спад в цените на зърното

Нестабилността остава висока и пазарът е труден за прогнозиране Въпреки непроменените фундаментални фактори, с изключение на подобрения климат в Южна Америка

Няма снимка

Пазарът на въглерод в почвата ще расте бързо

Идва денят, когато повечето фермери в развития свят ще печелят пари от съхранението му. Но кога и колко? Пазарите на въглерод вече осигуряват доход на австралийските и някои канадски и американски

Няма снимка

Стопанството е най-доброто опитно поле

В това вярват унгарски учени, които си сътрудничат с над 100 биоферми в страната. Всички те споделят опитите си и резултатите от тях в общодостъпна мрежа Науката е тази

Няма снимка

До 25.01. биопроизводители уведомяват за пропуски в е-регистъра

Само два работни дни остават до крайния срок, когато бенефициентите по мярка 11"Биологично земеделие”от ПРСР 2014-2020 за Кампания 2020 могат да подадат писмено уведомление за несъответствия с

Няма снимка

Екосхема за диверсификация на културите ще действа у нас след 2023 г.

Нова екосхема предвижда засилена диверсификация на културите в обработваемите земи в Общата селскостопанска политика за периода 2023 - 2027 г. Това стана ясно по време на видеоконферентно заседание

Още от Фермер
Няма снимка

Жълт код за валежи от сняг и дъжд за цялата страна за утре

За 26 януари Националният институт по метеорология и хидрология /НИМХ/ обяви предупреждение от първа степен за потенциално опасно време - жълт код, за значителни валежи от сняг и дъжд за цялата

Няма снимка

Преведен е втори транш по схемата за намаления акциз върху газьола

Държавен фонд „Земеделие“ преведе втори транш по „Схемата за държавна помощ за отстъпка от стойността на акциза върху газьола, използван в първичното селскостопанско производство“ от прием 2020 г

Няма снимка

Как се прави зимна мешанка за кокошки

Интересува се Стоян Димитров от Симитли Специалистите съветват смеската да се приготвя само за едно хранене, тъй като лесно вкисва и може да предизвика храносмилателно разстройство

Няма снимка

Маслодайният лен има сигурен пазар

В България почвено-климатичните условия са много подходящи, а културата се отглежда лесно Ваня Велинска Маслодаен лен. Културата в момента е най-новото предизвикателство пред българските фермери

Няма снимка

Минусовите температури и пъпките на лозите

В зависимост от продължителността и степента на понижение на температурата измръзват частично или напълно зимните очи. При по-голям студ това може да се отнася обаче и за пръчките

Няма снимка

ЕК пита фермери: Получавате ли справедлива цена за вашата продукция?

С анкета към земеделски производители Европейската комисия събира обратна информация за това как директивата за нелоялните търговски практики (НТП) постига целите си на национално ниво