Кои храни са полезни за повишаване на хемоглобина

19 януари 2020 Домашен лекaр 0 35730
Няма снимка
1 2 3
 

Хемоглобинът е желязосъдържащ белтък в еритроцитите, който пренася кислород от белите дробове към тъканите. Освен кислород хемоглобинът пренася и въглероден диоксид. Всички органи и тъкани имат нужда от хемоглобин (респ. кислород), затова е необходимо съдържанието му в кръвта да се поддържа в определени граници. При неговия спад, поради различни причини (от стреса до бременността), може да се появи кислороден глад, анемия и умора.

Ако ситуацията е много сериозна и става опасна за здравето и живота, лекарят предписва лекарства, които помагат бързо да се повишат нивата на хемоглобина. Ако ситуацията не изисква терапия, чрез храната можем да стабилизираме хемоглобина си и да го върнем към нормалното.

Кои натурални продукти и храни повишават хемоглобина?

Халва

Именно този десерт съдържа огромно количество желязо. Например, сусамовата халва съдържа 50 мг желязо на 100 г продукт, а слънчогледовата - 33 мг. Халвата от смлени сусамови семена е отличен източник не само на желязо, но и на витамин Е, В, фосфор, цинк и калций. Слънчогледовата халва съдържа много полезни микроелементи.

Месо и карантия

Животинските белтъци помагат на кръвните клетки да се възстановят. Желязото, съдържащо се в животинските продукти, се усвоява от човешкото тяло не по-малко от 20%. В растителните храни тази цифра е около 4 пъти по-малка.

Телешко, заешко, шкембе, черен дроб, свински или телешки език трябва да присъстват редовно на масата, както при нисък хемоглобин, така принципно и в дневното меню. Свинският черен дроб съдържа около 20 мг желязо на 100 грама, в говежди език - 5 мг. За да се поддържа нормално ниво на хемоглобина е достатъчно дневно да се консумират 50 до 100 грама месо или карантия.

Сушени гъби

Гъбите също са отлично средство за поддържане на нивото на хемоглобина, заради високо съдържание на желязо - най-малко 30 мг на 100 грама продукт. Само 50 грама сушени гъби в дневното меню ще помогнат на кръвната картина да се върне към нормалното.

Морски продукти

Мекотели, скариди, миди, калмари, хайвер са важен съставка от диетата за поддържане на нормалното ниво на хемоглобина в кръвта. Например черупчестите мекотели съдържат около 30 мг желязо на 100 грама продукт. Редовната консумация на всякакви морски дарове е важна за доброто здраве.

Триците са храна за висок хемоглобин

Пшеничените трици съдържат най-малко 15 мг желязо на 100 г, както и витамини от група В, които участват в синтеза на хемоглобина. Не трябва да прекалявате обаче, защото те могат да доведат до лошо храносмилане. Само 1 супена лъжица пшеничени трици дневно помага за подобряване на кръвната картина.

Цвекло

Ако пиете поне 30 грама сок на ден или изядете около 100 грама варено цвекло,значително ще повишите нивата на хемоглобина. Желязото, растителният протеин, аминокиселините и витамините, съдържащи се в цвеклото, имат кръвотворни свойства и нормализират състава на кръвта. За да се усвои по-добре, сокът не трябва да се пие веднага след приготвянето му. По-добре го оставете в хладилника за най-малко 40 минути. Препоръчително е да не се пие сок от цвекло в чистата му форма. Можете да го разредите с ябълков, морковен или портокалов сок.

Сокът от нар повишава хемоглобина

Редовната употреба нар поддържа нивото на хемоглобина в нормално състояние. При ниски нива лекарите препоръчват преди всичко сок от нар. Препоръчително е да не купувате сок от магазина, а да го правите сами у дома, за да е прясно изцеден.

Бобови растения

Леща, грах, боб, нахут - всички те съдържат желязо и помагат на организма да произвежда червени кръвни клетки.

Яжте тиквени семки

Тиквените семки са богати на желязо, калций, манган и магнезий, които са изключително полезни за сърцето. Основното нещо е да се ядат сурови.

Фурми

Добре е да се избират възможно най-малко обработени фурми, без добавен захарен сироп и други добавки.

Коментари:

Влезте като регистриран потребител или направете вашата безплатна Регистрация
Още от Домашен лекaр
Няма снимка

Учените откриха нови свойства на овесените и ръжните трици

Те допринасят за отслабването и намаляват риска от чернодробни заболявания. До такива заключения стигна международна група учени в хода на проучване за ефекта на горните продукти върху организма

Няма снимка

Не закусвайте с овесени ядки и бял хляб

Гастроентеролозите предупреждават какви храни не трябва да се консумират на закуска, за да не навредим на здравето си, съобщи БГНЕС.  Сутрин забравете за овесени ядки, бисквити, сладкиши и бял хляб

Няма снимка

Какви опасни вещества има в пресните зеленчуци и плодове

В неузрелите плодове и зеленчуци могат да се съдържат токсини, които са нужни, за да постигнат растенията зрялост и да се предпазят от насекоми и паразити, но могат да бъдат опасни за хората

Няма снимка

Кафето може да увеличи ставните болки

Спорът за ползите и вредите от кафето са като спора за това кое е първо яйцето или кокошката, а истината, както винаги, е някъде в средата. Има хора, за които кафето е полезно, и такива

Няма снимка

Кой не трябва да яде картофи според експертите

Според специалистите употребата на картофи може да повлияе неблагоприятно на здравето при хора с диабет, които имат наднормено тегло или ниска киселинност на стомаха

Няма снимка

Първа помощ при ухапване от насекоми

Как да разпознаем източника? Със затоплянето на времето жилещите насекоми се активизират. Особено застрашени са децата, които все още не са си изградили рефлекс да се пазят

Още от Фермер
Няма снимка

МЗХГ представи списък с добри земеделски практики щадящи околната среда

Министерство на земеделието, храните и горите представи на земеделския бранш проект на зелените практики в контекста на зелената архитектура на Общата селскостопанска политика“

Няма снимка

Регистрациите на трактори във Великобритания са паднали с близо 25%

5 195 нови селскостопански трактора(50+ к.с.), регистрирани за пътно ползване през първата половина на тази година, са почти с една четвърт по-малко от същите шест месеца през 2019 г

Няма снимка

Хипермаркет „Практикер“ отвори врати в Пазарджик

Хипермаркетът посреща първите си клиенти с модерна визия и богат асортимент На 15 юли г-н Тодор Попов, кмет на Община Пазарджик и г-н Тодор Белчев, председател на съвета на директорите на „Видеолукс

Няма снимка

Допълнителното възнаграждение за час нощен труд става най-малко 1 лев

Допълнителното възнаграждение за всеки час нощен труд ще се увеличи най- малко на 1 лев. От 1 януари 2021 г. новият размер на ставката ще е четири пъти по-висок в сравнение с досегашната й стойност

Няма снимка

Еврокомисията предлага нов пакет от мерки за възстановяване

Днес Европейската комисия прие амбициозен нов данъчен пакет, за да гарантира, че данъчната политика на ЕС подпомага икономическото възстановяване и дългосрочния растеж на Европа

Няма снимка

Ако отглеждате подрастващи гъсета

Ползата да имате имате собствени фуражи е голяма. Така ставате независими от пазара и можете сами да си приготвяте хранителни домашни смески: Примерен вариант: * 55% царевична ярма; * 15% ечемична