Кои са пазарите за български плодове и зеленчуци?

27 януари 2020 Агробизнес 0     
Няма снимка
 

Участниците в InteliFresh 2020  на 31 януари ще получат ексклузивно анализ за търговията в Европа

С нарастване на инвестициите и площите с плодове и зеленчуци, българският пазар постепенно и сигурно отеснява за родната продукция. Това не просто поставя под натиск цените, а създава риск за реализацията изобщо на продукцията. В допълнение, въпреки ръста в стандарта на живот в големите градове, вътрешният пазар все още е с ограничена платежоспособност.

Тази ситуация очертава единствената перспектива пред производителите, ако искат да печелят и развиват агробизнеса си – насочване на продукцията към износ. В условията на силна конкуренция, обаче, заемането на позиции на външните пазари е изключително сложен и изискващ процес. За да се случи това, производството трябва да е съобразено изцяло с търсенето – както по отношение качество, така и по отношение конкурентни цени и коректни търговски взаимоотношения. А за да изградим такова производство, първата стъпка е да опознаем тези пазари.

Именно с тази цел, ИнтелиАгро подготви специализиран анализ за европейските пазари и мястото на България там, обхващаш череши, сливи, кайсии, домати, краставици и пипер. Анализът е изготвен благодарение на подкрепата на ДСК Агро и ще бъде разпространен единствено за участниците на InteliFresh 2020 – форумът за производство и продажби на плодове и зеленчуци.

На 31 януари, на щанда на ДСК/Експресбанк в Интер Експо Център гостите на InteliFresh ще получат изключително ценна информация с атрактивно графично оформление, каквато не могат да намерят събрана на друго място:

- Кои са най-големите вносители в ЕС и какъв е пазарният им прозорец.

- На какви цени внасят продукцията си в страните-членки на ЕС.

- Откъде се доставя прясната продукция в ЕС и на какви цени.

- Какви са изискванията на европейския пазар към прясната продукция.

- Как се развива българският износ.

- Кои са пазарите за българска продукция и на какви цени се изнася тя.
Анализът очертава основни изводи, някои от които са повод за сериозен размисъл, а други дават надежда, че секторът, макар и трудно, е тръгнал по един по-добър път:

- Все още не се забелязва трайна тенденция за ръст в износа на български плодове и зеленчуци (с някои редки изключения), въпреки продължителния ръст в площите.

- Износните цени на българска продукция са сред най-ниските на европейските пазари. 

-Това от една страна се дължи на факта, че голям дял от продукцията все още отива към пазари с ниска платежоспособност – Румъния, Югоизточна Европа и вероятно към Русия през трети страни. Там цените са в пъти по-ниски от тези в Западна Европа.

- От друга – изключително малка част от българската продукция отговаря на изискванията на премиум пазарите, които остават практически затворени за нея. Тук става въпрос за много фактори – големи; еднородни и постоянни партиди; подходящи сортове; подходяща спецификация на плодовете и зеленчуците; липса на качествена следберитбена заготовка и опаковка; лош имидж и липса на трайни търговски отношения.

- Въпреки това, се забелязва ръст в дела на износа към премиум пазари като Германия, Нидерландия, Австрия, Обединено Кралство, Скандинавски страни и ср.

- При някои зеленчуци страната ни има добри позиции в Централна и Източна Европа, а износните им цени се доближават до тези в Западна Европа – в отделни случаи това важи дори за Румъния.

- Българската продукция все още е в рамките на 0,5% от вноса на големите страни-вносители в ЕС, което означава, че съществува огромен потенциал, който тепърва да се научим да използваме.

- В същото време, българският производствен прозорец до голяма степен съвпада с пика във вносния прозорец в големите купувачи в ЕС.

Участието в InteliFresh 2020 и получаването на анализа за европейските пазари на череши, сливи, кайсии, домати, краставици и пипер е само с предварителна регистрация на www.agroevents.eu. Днес (27 януари) е последният ден за записвания, а останалите места са ограничен брой.

По време на бизнес форума, производителите ще могат да се срещнат и договорят сделки и партньорства с представители на големите вериги – Кауфланд, БИЛЛА, Лидл, Т Маркет, Фантастико, както и с водещия български търговец Арон. В зоната за B2B срещи щанд ще има и големият швейцарски търговец Bardini+Keller, който освен в алпийската страна, търгува конвенционална и био продукция в Германия, Австрия, Италия, Швеция, Полша и др.

Освен пазарът за прясна продукция, акцент е поставен и на продажбите за преработка – участие има най-големият преработвател на череши и други плодове в България – Куминяно фрут.

Участниците в InteliFresh 2020 ще могат да се срещнат и с представители на водещи доставчици на технологии, продукти и услуги – от градината до щанда. В презентационната част пък гостите ще научат от утвърдени експерти:

- Кои са печелившите пазарни ниши в Европа;

- Кои са сортовете плодове и зеленчуци, които владеят пазарите днес;

- Какви са тенденциите и предизвикателствата в опаковането на прясна продукция;

- Какви са съвременните специфики на бизнес модела на оранжерийното производство;

- Изисквания и възможности на производството на плодове за преработка;

- Възможности за развитие на лешникопроизовдството в България.

Форумът се организира от ИнтелиАгро в партньорство с Посолството на Кралство Нидерландия и с подкрепата на ДСК Агро, Куминяно Фрут, IFCO, НИК и DS Smith България. Вестник "Български фермер" и сайтът bgfermer.bg са медийни партньори на събитието.

Коментари:

Влезте като регистриран потребител или направете вашата безплатна Регистрация
Още от Агробизнес
Няма снимка

Спадът на еврото стимулира агротърговията

Дори страховете, свързани с коронавируса, да не достигнат нивата на паника, които бяха наблюдавани в края на януари, все пак тревогите и съмненията ще се върнат на финансовите пазари

Няма снимка

МЗХГ: Режимът на „белите петна“ защитава и гарантира правата на малкия собственик, който не е сключил договор за управление на собствеността си

Всеки собственик e свободен да избира начина на управление на земеделските си земи, съобразно тяхното предназначение. Може да обработва лично  земята си или чрез предоставянето й под наем или аренда

Няма снимка

От 16 март 2020 г. винарските изби кандидатстват за инвестиции

Винарските изби ще могат да кандидатстват от 16 март до 10 април 2020 г. по мярка „Инвестиции в предприятия“ от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019 – 2023 г

Няма снимка

Сделката ЕС-Виетнам ще повиляе значително и търговията на земеделски стоки

Европейската комисия приветства решението на Европейския парламент, че одобри споразуменията за търговия и инвестиции между ЕС и Виетнам. Търговското споразумение влиза в сила през 2020 г

Няма снимка

130 проекта за над 10,5 млн. лв. са заявени по схемата инвестиции в растениевъдството

130 проекта за над 10,5 млн. лв. са заявени по схемата „Помощ за инвестиции в материални активи в земеделски стопанства, свързани с първично производство на растениевъдна земеделска продукция“ от

Няма снимка

До лятото МЗХГ събира предложения по новата ОСП

На email адрес cap@mzh.government.bg могат да се изпращат предложения, свързани с новата ОСП и изготвяне на стратегическия план. Както няколкократно стана ясно

Още от Фермер
Няма снимка

Кои са първите пролетни грижи и често допускани грешки?

Централно място заема подхранването. При решаването на този проблем трябва да се спазват утвърдени в теорията правила: 1) Основна задача е “превръщане” на меда в пило

Няма снимка

2-3 кг сено дневно трябват на магарето

Макар да не е претенциозно към фуражите, хранете го добре Ако през зимните месеци използвате умерено първия си помощник за работа, дневната му дажба трябва да бъде: сено (ливадно) - 2-3

Няма снимка

Палметата се оформя за 4 години

Независимо от това, на колко етажа са формира палметата, тя не трябва да надминава 3,5-4 м височина. По време на зимната резитба през третата година трябва да се формира третият етаж

Няма снимка

Оцет от ябълково вино

По молба на вярна наша читателка Оригиналната рецепта от вестник "Хоби фермер" пожела да припомним нашата читателка Силвия Ценкова от София, която твърди

Няма снимка

Тенденции 2020 в градината и на балкона: код синьо

На мода тази година ще бъде синият цвят, а цветята, които предлагат чиста тази багра не са кой знае колко много. Синьото навява асоциации за небето, морето, придава авторитет, стил и класа

Няма снимка

От понеделник в портала на НАП - само с нови версии на операционните системи

От 17 февруари всички електронни услуги, предоставяни от НАП ще бъдат достъпни единствено чрез използването на протокол TLSv1.2., с цел гарантиране сигурността на обменяните данни, съобщиха от НАП