С какво да заменим месото

11 ноември 2020 Кулинария 0 30069
Няма снимка
1 2 3 4 5 6
 

Всеки има свои причини да не яде месо. Някои се страхуват от развитие на рак и сърдечни заболявания, други са решили да спестят от бюджета или просто да отслабнат, а трети решават да се опитат да спазват църковните конони и да постят.

Във всеки случай ще трябва да намерите заместител на месото, така че организмът ви да не изпитва дефицит на протеини и витамини. Има няколко достъпни и полезни продукта, които могат да заместят месото.


Яйца

Яйцата са чудесен заместител на месните продукти. Всички полезни хранителни вещества, които се съдържат в тях, се усвояват напълно от организма. Яйцата съдържат лесно смилаем протеин, както и ценни минерали и витамини (Омега-3, фолиева киселина, витамини А, К, Е, В12, лецитин, биотин). Употребата както на белтъка, така и на жълтъците е полезна за организма, въпреки факта, че последният съдържа холестерол.

Включването на яйца в дневното меню помага за нормализиране на теглото, укрепване на костите, а заради високото съдържание на аминокиселини предотвратява развитието на рак.

Ползите от суровите яйца са много по-големи отколкото при варените. Съществува обаче сериозен риск от инфекция с патогенни бактерии при консумация на сурови яйца. Най-добрият вариант е да се използват рохко сварени яйца.

Млечни продукти

Добавяйки във всекидневното си меню млечно-кисели продукти, вие лесно ще си набавите необходимите ви белтъчни вещества и ще осигурите на организма калций и фосфор. Изварата, заквасената сметана, киселото мляко и айрянът (кефирът) са продукти, които се усвояват много по-добре отколкото прясното мляко, тъй като съдържат лакто- и бифидобактерии.

Сто грама нискомаслена извара съдържа 18 г белтъчини, което съответства на количеството белтъци в 100 г телешко месо. В същото време калориите, които се съдържат в месото са почти два пъти повече. Също така, от млечно-киселите продукти организмът се снабдява с витамини от групите В, Е, D, А и аминокиселини. Сиренето (пармезан, чедър, моцарела и др.) също се отличават с високо съдържание на белтъци.

Риба

Рибата може да се превърне в основен заместител на месото в менюто по време на пости или диета, тъй като тя и морските дарове съдържат голямо количество лесно смилаеми протеини. Също така месото на рибата е богато на желязо, витамин В-12, D, Е и Омега-3. Особено полезни да се включат в диетата са такива риби като херинга, сьомга, скумрия, пъстърва.

Редовната консумация на риба и морски дарове намалява риска от развитие на заболявания на сърдечно-съдовата система, помага за превъзмогване на възпалителните процеси в организма и подобрява зрението. Ако включвате рибата постоянно в дневното си меню, скоро ще забележите осезаемо подобряване на състоянието на кожата, косата и ноктите.

Бобови

Голямо количество растителен протеин се съдържа в бобовите растения. Можете да замените месото с боб, леща, грах, царевица, нахут. Протеинът от тези продукти се усвоява от организма с 80- 90%. Също така бобовите растения съдържат минерали, витамини от групите А, В, С, фибри, аминокиселини и други ценни вещества. Бобовите растения насищат тялото с бавни въглехидрати, като по този начин осигуряват усещане за ситост за дълго време.

Фасул, грах, леща и други култури могат да се използват за приготвяне на всякакъв вид храна (супи, гарнитури, салати, сосове, котлети и др.).

Гъби

Друг достъпен заместител на месото са гъбите. Те са богати на белтъчини, но в същото време са нискокалорични храни, не съдържат нишесте и холестерол и следователно са чудесни за тези, които искат да отслабнат. Гъбите са източник на антиоксиданти, селен, цинк, витамини от група В и витамин D. Редовната консумация на гъби намалява риска от развитие на рак, подобрява функционирането на сърдечно-съдовата и нервната система, а също така има благоприятен ефект върху състоянието на косата, кожата, костите и зъбите.

Елда

Сравнена с другите зърнени култури елдата съдържа най-много белтъчини (около 12%). Също така тя е богата на витамини и минерали: витамини от група В, Е, РР, рибофлавин, флавоноиди, желязо, фосфор, цинк, калий и други минерали. Съдържа около 60% сложни въглехидрати, които осигуряват дълготрайна ситост.

Редовното използване на елда помага за укрепване на кръвоносните съдове, нормализира нивата на хемоглобина и подобрява функционирането на храносмилателната, нервната и ендокринната системи.

Коментари:

Влезте като регистриран потребител или направете вашата безплатна Регистрация
Още от Кулинария
Няма снимка

Популярни ястия, измислени от пастири

Много от най-популярните ястия са обикновени и много засищащи храни, които са измислени в „дълбоката провинция“. В миналото пастирите са изкарвали много време на открито, далеч от дома

Няма снимка

Кифлички с мак и бутер тесто

Продукти: 500 г бутер тесто, 1 ч. ч. маково семе, 1 ч. чаша гореща вода, 1 белтък (+ 1 жълтък + 1 ч.л. прясно мляко за намазване), 0,5 ч. чаша захар, 100-150 г стафиди

Няма снимка

Козуначено руло с мармалад и орехи

Продукти: 300 г брашно, 3 яйца, 100 г захар, 20 г мая, половин чаена чаша прясно мляко или вода, половин чаена чаша разтопено масло, щипка сол, чаена чаша гъст мармалад

Няма снимка

Реване с грис и прясно мляко

Необходими продукти: 4 яйца, чаена чаша захар, 2 ч. ч. брашно, 3 супени лъжици грис, 4 суп. лъж. вода, пакетче бакпулвер. За сиропа - 250 мл. прясно мляко, 2 ч. ч. захар, 4 ч. ч

Няма снимка

Кекс с мандарини

Продукти: 125 г брашно, 125 г захар, 150 г масло, 150 г микс от ядки, 3 яйца, 4 мандарини, 1 ч. лъж. Бакпулвер, шоколад (на вкус, по желание). Приготвяне: Подготвяме продуктите за кекса - масло

Няма снимка

Кекс “Зебра” със сметана

Този шарен, ивичест сладкиш може да бъде приготвен както за следобедното кафе с приятелки, така и като десерт за семейно празненство. Много лесен е и е приятна изненада за гостите и семейството

Още от Фермер
Няма снимка

Окончателно! 300 лв. минимална пенсия от 1 януари (Обновена)

Сачева: Пенсията от НОИ ще намалява с 9% Таванът става 1440 лв. от следващата година, така още над 25 хил. ще взимат реалните си пари Спират пенсиите при злоупотреби  Съкращават с 1 г

Няма снимка

Как се прави ракия от картофи?

При наличие на суровина, която тази година е в изобилие, може да се направи ракия от картофи! Рецептата е изпитана в райони, където стопаните имат много картофи в късна есен и зима

Няма снимка

Окончателно! 300 лв. минимална пенсия от 1 януари

От 1 януари минималната пенсия да се вдигне от 250 на 300 лв. Така всеки втори пенсионер ще взема минималната пенсия от догодина. С 20% се вдига и таванът, като става 1440 лв

Няма снимка

Късни сеитби в топлите райони

В студените месеци се правят т. нар. зимни сеитби, които осигуряват по-ранна продукция. Те се препоръчват предимно за по-топлите райони на страната, където почвата не е замръзнала

Няма снимка

Предстоят 3 онлайн семинара на службата за съвети в земеделието до края на седмицата

Още три безплатни семинара, организирани от Националната служба за съвети в земеделието съвместно лектори по отделните специалности от страната, предстоят да бъдат излъчени до края на седмицата: На

Няма снимка

Защо разбирането на ефективността на използването на азотни торове е ключово за земеделието?

Стратегията за чист въздух от 2019 г. фокусира вниманието на хората върху ефективността на използването на азотни торове (N f UE). В нея се предлага преминаване от урея към амониев нитрат (AN) или